وبلاگ مدیریت
وبلاگ تخصصی رشته مديريت دولتي و اطلاع رساني علمي جهت دانشجويان رشته مديريت دولتي،بازرگانی و صنعتی
 
دو شنبه 22 مهر 1392برچسب:, :: 12:32 ::  نويسنده : سعید مُکاریان

مفهوم رفتار شهروندی سازمانی اولین بار توسط باتمان و ارگان در اویل دهه 1980 میلادی به دنیای علم ارائه شد. تحقیقات اولیه ای که در زمینه رفتار شهروندی سازمانی انجام گرفت بیشتر برای شناسایی مسئولیت ها و یا رفتارهایی بود که کارکنان در سازمان داشتند ولی اغلب نادیده گرفته می شدند. با وجود آنکه این رفتارها در ارزیابی های سنتی عملکرد شغلی به طور ناقص اندازه گیری و یا حتی گاهی اوقات مورد غفلت قرار می گرفتند ، در بهبود اثربخشی سازمانی مؤثر بودند.

این اعمال و رفتارها که در محل کار اتفاق می افتند را اینگونه تعریف می کنند :

« مجموعه ای از رفتارهای داوطلبانه و اختیاری که بخشی از وظایف رسمی فرد نیستند ، اما با این وجود توسط وی انجام و باعث بهبود مؤثر وظایف و نقشهای سازمان می شوند »

به عنوان مثال یک کارگر ممکن است نیازی به اضافه کاری و تا دیر وقت در محل کار ماندن نداشته باشد ، اما با این وجود او بیشتر از ساعت کاری رسمی خود در سازمان مانده و به دیگران کمک می کند  و باعث بهبود امور جاری و تسهیل جریان کاری سازمان می گردد.

" اورگان" رفتار شهروندی کارکنان را به عنوان اقدامات مثبت بخشی از کارکنان برای بهبود بهره وری و همبستگی و انسجام محیط کاری می داند که ورای الزامات سازمانی است. وی معتقد است رفتار شهروندی سازمانی ، رفتاری فردی و داوطلبانه است که مستقیماً مشمول سیستم های رسمی پاداش در سازمان نمی شود، اما باعث ارتقای اثربخشی و کارایی عملکرد سازمان می شود.

چهار شنبه 17 مهر 1392برچسب:, :: 19:16 ::  نويسنده : سعید مُکاریان
سرمايه اجتماعي را مي توان حاصل عوامل متعددی در يك سيستم اجتماعي دانست که عبارتنداز: اعتماد متقابل؛ تعامل اجتماعي متقابل؛ گروه هاي اجتماعي؛ احساس هويت جمعي و گروهي؛ احساس وجود تصويري مشترك از آينده و كار گروهي

ادامه مطلب ...
سه شنبه 2 مهر 1392برچسب:, :: 11:55 ::  نويسنده : سعید مُکاریان

فایول، صنعتگر برجسته فرانسوی، یکی از اولین مبلغین تئوری عام مدیریت بود. او به عنوان پدر تئوری مدیریت معرفی شده است.

مشاهدات او مبتنی بر تجربیاتش به عنوان مدیر عالی بوده است که ابتدا در سال 1916 کتاب خود را تحت عنوان مدیریت صنعتی و عمومی منتشر نمود. این کتاب تا سال 1929 به انگلیسی ترجمه نشده و تا سال 1949 در ایالات متحده به صورت گسترده در دسترس نبود.



ادامه مطلب ...
سه شنبه 2 مهر 1392برچسب:, :: 11:48 ::  نويسنده : سعید مُکاریان
اصول مدیریت کارآمد از دیدگاه امام علی(ع)


امام علی(ع) می‌فرماید: «ابزار مدیریت سعه‌ی صدر است».

امروزه مطالعات مختلف نشان می‌دهد که رهبران، در اکثر مواقع دارای ویژگی‌های مشابهی هستند. حال اگر بخواهند در مدیریت خود موفق باشند؛ ضروری است مورد ذیل که برگرفته از کلام امام علی(ع) است را رعایت نماید


ادامه مطلب ...

با سلام و آرزوی ایامی خوش برای کلیه دوستان ، 

در رابطه با نحوه انجام واحد عملی درس تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم نکاتی را به شرح زیر به استحضار می رسانم:

کلیه عزیزانی که واحد عملی این درس را دارند می بایست در مرحله اول شرکت یا سازمانی را به عنوان نمونه انتخاب کنند. این شرکت می تواند شرکتی باشد که در آن مشغول به کار هستید و یا هر شرکتی که به شما این امکان را می دهد تا بتوانید در آن به جمع آوری اطلاعات جهت تحقیقتان بپردازید.

در مرحله بعد جهت ارائه تحقیق ، در ابتدا در مورد آن شرکت (یا سازمان ، یا...) ، نوع فعالیت و محصولات یا خدمات آن توضیحاتی را بیان کنید. سپس چارت یا نمودار سازمانی (نمودار سلسله مراتب سازمانی) آن شرکت را معرفی نمایید، (توجه کنید که نمودار را به صورت کلی بیان نمایید، نیازی به ذکر اسامی و سِمتهای افراد نیست).

پس از آن به بررسی فرمهای متداول  در آن شرکت بپردازید. فرمهایی مانند: فرم خرید، فروش، برگه مرخصی، فرمهای مربوط به کارگزینی و سایر فرمهایی که می توانند در دسترس شما قرا گیرند (مواردی مانند نمودار جریان کار، لیست وظایف کارکنان، جدول تقسیم کار و... را نیز در صورت وجود در آن شرکت بررسی نمایید). پس از آن در حد دانش و توانایی خود به بررسی آنها بپردازید و در صورت امکان نقاط ضعف آنها را بیان نموده و به ارائه پیشنهاد جهت بهبود کمی و کیفی فرمهای مورد بررسی (از نظر : محتوا، نحوه نگارش، شکل و اندازه ظاهری و حتی نوع و سایز فونت متن) بپردازید.

در نهایت کلیه موارد ذکر شده را به صورت گزارش (به صورت پرینت شده و در قالب فایل "ورد") ارائه نمایید، در ضمن فراموش نکنید که یک نسخه نمونه یا کپی از فرمهای یا نمودارهای مورد بررسی را به گزارش خود پیوست نمایید.

در صورت داشتن هرگونه سؤالی می توانید در قسمت نظرات همین بخش آن را مطرح کنید و پاسخ آن را نیز در همین قسمت مشاهده نمایید.

دو شنبه 1 مهر 1392برچسب:, :: 8:25 ::  نويسنده : سعید مُکاریان

جهت دریافت فایل نحوه تدوین و محتوای پروژه روی لینکهای زیر کلیک کنید.

uploadpa.com/beta/12/zxflaoftbem8fpxgq6o.doc

uploadpa.com/beta/12/kz72a9trcmoobnb2zthl.docx

درباره وبلاگ

به وبلاگ مدیریت خوش آمدید اینجانب سعید مکاریان کارشناس ارشد مدیریت دولتی از دانشگاه علامه طباطبایی و مدرس دروس مدیریت در دانشگاه پیام نور و غیر انتفاعی هستم. این وبلاگ جهت تبادل نظر و ارائه مطالب علمی برای دانشجویان مدیریت می باشد.
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان وبلاگ مدیریت و آدرس modir91.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 18
بازدید کل : 81936
تعداد مطالب : 52
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1